De hardware en software van je groepsles

Je hebt de choreo tot in de puntjes voorbereid, je hebt ontelbare keren geoefend voor de spiegel, de theorie over lesmethodieken ken je uit je hoofd en je cueing is on point. Niets kan meer fout gaan. Jij bent klaar voor het geven van die groepsles. Maar, heb je wel gedacht aan de software van jouw groepslessen?

De bouwstenen van een groepsles zijn onder te verdelen in twee soorten, de hardware en de software. De hardware is als het ware de harde schijf van je les, zonder deze onderdelen zou je les niet draaien. Onder hardware wordt verstaan:

  • Al je oefeningen en bewegingen (choreo)
  • Gebruikte methodieken
  • Cueing (set up en follow up cues)

Groep

Zonder deze hardware wordt de klant niet in beweging gezet en is er geen groepsles. De hardware is het fundament van je les. De hardware moet goed voorbereid en goed uitgevoerd zijn, zodat je klant goed mee kan komen en er ruimte ontstaat voor de software. Met software worden de 'zachte' onderdelen van de les bedoeld. Als je hardware in orde is, kun je gaan werken aan de software. Onder software wordt verstaan:

  • PEP (sturen van de emotie in je groep)
  • Contact met groep en individu
  • Coaching
  • Motivational cueing

Je zult merken dat je hardware eerst helemaal moet staan, voordat er ruimte komt voor software. Maar het is juist die software die klanten doet terug komen naar jouw les. En hoe eerder je de hardware onder de knie hebt, hoe sneller je door kunt naar de software. JOUW klantenbinder!

Groepsgevoel hét succes van groepslessen

Uit onderzoek blijkt dat klanten die groepslessen bezoeken, de meest trouwe doelgroep van een sportcentrum is. Deze klanten voelen een grotere binding met het sportcentrum, hebben meer contact met instructeurs en andere klanten. Deze positieve relationele binding die klanten voelen is één van de belangrijkste aspecten en tevens de grootste kracht van groepslessen. Het groepsgevoel tijdens een les, het 'gezien' worden door de instructeur en het beleven van een uurtje sport waarin je 'even alles vergeet', zorgt ervoor dat de klant steeds weer terug komt. Jij als AALO Total Bodyshape Instructeur kan daarin het verschil maken!

Praktische tips

In de opleiding Total Bodyshape Instructeur leer je meer over deze software. We delen vast een aantal praktische tips met je die je direct kunt uitproberen!

1. Ken je deelnemers

Zorg dat je je deelnemers kent (ook bij naam) en stap altijd op nieuwe deelnemers af. Stel nieuwe klanten op hun gemak en geef ze een welkom gevoel. Ga ook na de les nog even naar ze toe en stimuleer ze vooral om weer terug te komen.

Het is ook belangrijk dat je aandacht besteedt aan blessures, zwangere of andere beperkende factoren. Informeer, geef opties tijdens de les en kom er ook een volgende keer op terug. Zo laat je merken dat je je deelnemers 'ziet', dat je geïnteresseerd bent, en dat je onthouden hebt wat zij je eerder vertelden.

2. Gebruik variatie in je stem

Het gebruik van je stem is erg bepalend tijdens een groepsles, zeker omdat we vaak met een headset werken en je stem daardoor versterkt en enigszins vervormd wordt. Oefen ook lesgeven zonder headset, dan sta je niet voor onaangename verrassingen als de microfoon defect is of de batterijen leeg blijken te zijn. Je kunt vier type stemmen onderscheiden tijdens een les:

  1. Conversatie (spreekstem)
  2. Opbouwend (stimulerend, coachend)
  3. Powervoice (motiverend)
  4. Stilte

Het is belangrijk dat je afwisselt in stemgebruik. Dit maakt je les dynamisch en motiverend voor je deelnemers. Zorg dat je ook af en toe NIETS zegt!

3. Maak contact met de groep

Als AALO Instructeur ben jij in staat om de emoties in je groep te sturen. Groepsdynamiek speelt daarbij een grote rol. Een groep is immers los zand tot jij er als instructeur mee speelt. In een groep voelen mensen zich veiliger om dingen te doen, die je in hun eentje niet zouden doen. Bijvoorbeeld; joelen, met hun billen schudden, in hun handen klappen of meezingen. Jij als instructeur kunt je groep opzwepen en een positief gevoel bezorgen. Het uur is dan voor je deelnemers 'voorbij gevolgen', het was een 'feestje' en je klant voelt zich 'deel van de groep'. Daardoor komen ze eerder terug en blijven ze langer trouw aan 'hun' les, 'hun' groep, 'hun' instructeur en daarmee aan 'hun' fitnessclub. Als AALO groepsles instructeur heb jij daar een belangrijke rol in. Jij bepaalt de sfeer in je groep en stuurt deze. Daarom is het belangrijk dat je écht contact maakt met je deelnemers, zowel op individueel als op groepsniveau.

Groepsfitness JAN 2879

 

Ga zelf aan de slag!

Bovenstaande tips en theorie zijn afkomstig uit het lesmateriaal van de AALO-opleiding Total Bodyshape Instructeur. Wil jij nou ook beginnen met het geven van groepslessen? Of je hardware en software in de lessen verbeteren? Meld je aan voor de opleiding en start binnenkort!

---

Behaal een erkend diploma met de opleidingen van AALO. Impress yourself, inspire others!


Deel deze blog: