7.5 Doelstellingen

Opstellen SMART-doelstellingen

Onder doelstellingen verstaan we de doelen die de klant wil realiseren. De doelstelling(en) van de klant kan/kunnen psychomotorisch, sociaal-affectief, cognitief en/of mentaal zijn. Een goede doelstelling moet SMART geformuleerd worden:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Specifiek: Zorg voor een concrete en ondubbelzinnige omschrijving van de doelstelling.

Meetbaar: Zorg ervoor dat de voortgang van de klant goed gemeten kan worden. Zonder meetbaarheid kun je niet bijhouden of iemand al of niet vooruitgaat. Er bestaat een grote verscheidenheid aan testen die elk iets anders meten.

Acceptabel: Hiermee wordt bedoeld dat het trainingsprogramma dat je hebt ontworpen om het doel te bereiken acceptabel is voor de klant. De klant moet bereid en in staat zijn om het trainingsprogramma uit te voeren; zeven dagen per week gedurende twee uur op hoge intensiteit trainen zal voor de meeste klanten niet acceptabel zijn.

'Sabine, Marieke en Mariët willen afvallen.’

Welk deel van de SMART-doelstelling wordt hier omschreven?

'Ze willen tussen de acht en twaalf kilo afvallen: dit gaan we meten met een weegschaal. Het vetpercentage moet verlaagd worden van 20% naar 15%. Het vetpercentage meten we aan de hand van een vierpuntshuidplooimeting.'

Welk deel van de SMART-doelstelling wordt hier omschreven?