Deel 2 | Hoe leer je iemand Pilates aan?

Het leren in fasen

Leren komt in fasen! Dit geldt voor klanten, maar ook voor docenten, en wil zeggen dat het tijd kost om zowel de pilatesmethode zelf als de methode van het lesgeven te leren. Leren gaat kort gezegd in drie fasen:

  • Cognitief. In deze fase wordt er verstandelijk beredeneerd: wat zegt de docent, wat is de zithouding, waar gaat de beweging naar toe, wanneer wordt er in- en uitgeademd, hoe hoog moet het been worden gehouden, enz.
  • Associatief. Associatief is het moment dat iemand een associatie kan maken tussen meerdere gebeurtenissen; herkenning. Ze hebben de oefening al eerder uitgevoerd en ze weten nu op welk deel van de mat ze moeten zitten, waar ze de armen moeten houden, wanneer ze in- of uitademen, etc.
  • Autonoom. Er hoeft niet nu meer te worden nagedacht over de oefening. Bij het horen van de naam van de oefening weet de leerling direct wat er van hem of haar wordt verwacht. In pilates is dit het moment waarop de docent de leerling nieuwe correcties kan aanleren of nieuwe oefeningen kan gaan aanleren.

Een pilatesleerling denkt een specifieke oefening zelf al te kennen, maar begint vervolgens de oefening foutief uit te voeren. Als pilatesinstructeur moet je hierbij ingrijpen en de leerling terugbrengen naar de: